Over ons
“Ik ben als rasecht Vlodrops meisje al op zeventienjarige leeftijd in de winkel begonnen. Destijds werd de zaak nog gerund door het echtpaar Pleunis. Ik ben al vroeg begonnen met werken omdat ik een hekel had aan school. Het bezig zijn met mensen heeft me altijd meer getrokken dan de schoolbanken. Nadat ik alle ins en outs van het vak had leren kennen, ben ik in 1999 zelfstandig verder gegaan met een vast team van meiden. Ik heb er eigenlijk nog niet bij stilgestaan, maar dit jaar beleef ik dus een jubileum. Mijn god, ben ik al zo lang bezig? De tijd vliegt blijkbaar als je plezier hebt in je vak. Hoewel Modehuis Pleunis in principe een eenmanszaak is, kan ik het bedrijf natuurlijk niet runnen zonder de meiden. We moeten het samen doen. Maar dat zit wel goed. De meeste mensen blijven bij ons tot hun pensioen.
Het ondernemerschap en winkelbedrijf hebben me altijd al getrokken. Vooral de afwisseling en veelzijdigheid spreken me enorm aan. Het ene moment ben je in de winkel bezig om samen met de klant tot een passende kledingkeuze te komen, terwijl je een dag later voor inkoopdoeleinden of beursbezoeken op pad bent. Tijdens zo’n roadtrip ‘vlieg je even uit’ en leer je weer nieuwe dingen.
Jezelf onderscheiden is het beste recept voor succes in het digitale winkeltijdperk. Wij moeten alles doen wat internet niet kan. Daarom zijn we ook heel servicegericht. Mensen die minder goed ter been zijn worden bijvoorbeeld door ons opgehaald en thuisgebracht. Veel mensen hechten bovendien waarde aan persoonlijke raadgeving, bijvoorbeeld in de vorm van een eigen adviseuse of vaste afspraken. Door goed te luisteren naar klanten en te weten wat ze al in de kast hebben liggen, kunnen wij een stukje persoonlijk maatwerk bieden. Daarnaast doen we geregeld wat extra’s, zoals het organiseren van themadagen en fashionevents. Wij zijn niet aangesloten bij een vaste inkoopcombinatie, waardoor we trends op gepersonaliseerde wijze kunnen vertalen naar onze klanten. Het blijft leuk dat de dochter die met haar moeder meekomt hier ook vaak voor zichzelf slaagt, soms tot haar eigen verrassing. Ook in het webshoptijdperk is mond-tot-mondreclame nog steeds de beste publiciteit. Het spreekt zich rond als een klant tevreden de deur uitloopt of een probleem goed wordt opgelost.”
De winkel is niet alleen mijn werk, maar ook mijn hobby en passie. Ondernemen is een way of life die je hele denken en doen beheerst. De spaarzame vrije tijd besteed ik het liefst aan het koesteren van goede vriendschappen en het wandelen met mijn honden. Misschien een beetje saai, maar ik blijf nu eenmaal graag met twee voetjes op de grond.”
Modehuis Pleunis: het ontstaan
Een van de triggers voor de oprichting van Modehuis Pleunis was de in de jaren vijftig van de vorige eeuw geplande komst van de Staatsmijn Beatrix naar Vlodrop. Die zou een hoop vaste klandizie opleveren van de plaatselijke mijnwerkers. De bouw van de mijn werd in 1962 echter (naar achteraf bleek definitief) stilgelegd, waardoor het door DSM aangelegde complex nooit daadwerkelijk in gebruik is genomen.
Toch bouwde het echtpaar Pleunis de modezaak in hartje Vlodrop uit tot een bloeiend bedrijf dat al snel veel bekendheid kreeg in de regio. In 1985 kwam Truus de Wijs in de vof, om enkele jaren later alleen verder te gaan als eigenaar van de zaak. Inmiddels runt Truus de Wijs Modehuis Pleunis met een klein team vaste mensen die al lang verbonden zijn aan de zaak. Bekende gezichten die graag tijd en aandacht vrijmaken om alle klanten te voorzien van een goed modeadvies!